Dunaföldvár, 1924. aug. 2. ‒ Bp., 1991. jún. 25.

A kalocsai tanítóképzőben érettségizik 1943-ban. A Képzőművészeti Főiskolát az 1944/45-ös tanévben kezdte meg, mesterei: Bernáth Aurél és Domanovszky Endre. Tanulmányai során, 1947-ben ösztöndíjasként hosszabb időt tölt Olaszországban. Bortnyik Sándor rektorsága alatt újból le kellett diplomáznia, 1951-ben végzett. Ezt követően egy ideig Rabinovszky Máriusz tanársegédje a főiskola művészettörténeti tanszékén. ...Tanultam Szegeden pszihológiát, tanítottam  tanyán, a Főiskolát elvégeztem, máshova figyeltem... A "Négyesfogat" néven ismert művésztársaság tagja Jánossy Ferenccel, Nuridsány Zoltánnal és Orosz Gellérttel. 1949-ben már közösen állítanak ki a Fényes Adolf teremben. "A négyesfogat nekiiramodott, de a szocreál megállította." jellemzi pályakezdésüket Frank János Új Művészet-beli cikkében (1992/1), majd így folytatja a festőbarát méltatását: "Játszom a gondolattal, mi lett volna, ha Sugár, a maga idejében, főiskolai festő-tanárként működik: ennek a sziporkázó egyéniségnek a kisujjában volt minden fortély, titok. Fáradságosan, körülményesen festett, ám alaptulajdonsága, a bravúros fölény, átsütött kompozícióin. A negyvenhez közeledett, amikor 1962-ben első önálló kiállítást kapott...."

1947-ben Rómában mutatkozott be először kiállításon, majd rendszeresen kiállított a hazai csoportos tárlatokon. Az 50-es és 60-as évektől városképeket festett, majd csendéleteket. Az évtized végén a görög-római mitológia felé fordult érdeklődése: alakjai különféle emberi archetípusokat jelenítettek meg. A 70-es évektől különös, hibrid lények - pl. egy hattyú, egy férfi és egy nő részeiből összegyúrt teremtmény - népesítik be kompozícióit.  Képein a kor jellegzetes alakjai bukkannak fel expresszív torzulásokat mutatva, csendes szürrealizmusba ágyazottan, sokszor a képbe írt szövegek környezetében. A modernség álarca mögül előtörő démoni jegyek minden ijesztőségük ellenére is kapnak valamiféle ironikus jelleget, szkeptikus felhangot, talán éppen a látvány korhozkötöttsége által. Ezekből a töredék-szerű részletekből összeállított lények mellé néhány rejtélyes értelmű feliratot, mozaikszavakhoz hasonló betűkombinációt festett képeire. Ezek a csapongó fantáziájú, de szorongásos hangulatú festmények alkotják életművének legjelentősebb műcsoportját. Olajképein kívül nagyszámú akvarellt készített, és grafikai termése is jelentékeny. Sokszínű művész volt. Foglalkozott fotómontázzsal, alkotott plasztikákat, mobilokat és gobelin-terveket is.

A hivatalos művészeti közélet helyett inkább a baráti és családi kört választja, 1949 óta barátai közt tudhatja például Mándy Ivánt, akinek írói világával festészete több ponton is rokonságot mutat.
Topor Tünde [kiegészítve]

 

díjak

1973. a Képcsarnok pályázatának III. díja.
1974. egri Akvarell Biennálé I.díja
1975. Ezüstgerely-díj
1976. A Kulturális Minisztérium különdíja, Debrecen megyei jogú város tanácsának díja.

 

egyéni kiállítások

1949. Budapest, Fényes Adolf Terem [Jánossy Ferenccel, Nuridsány Zoltánnal, Orosz Gellérttel]
1951. Budapest, Mémosz székház
1952. Budapest, Eötvös Klub
1962. Budapest, Fényes Adolf Terem
1966. Pécs, Képcsarnok
1967. Szeged, Gulácsy Lajos terem
1969. Budapest, Csók István Galéria
1971. Szeged, Képcsarnok, Gulácsy Lajos terem
1973. Düsseldorf, Galerie Jülich
1976. Budapest, Műcsarnok, kamaraterem,
1976. Nagykanizsa, Képcsarnok, Egry Terem
1976. Német Szöv. Köztársaság
1979. Pécs Képcsarnok
1980. Sárvár
1980. Svájc
1981. Szekszárd, Béri Balogh Ádám Múzeum,
1981. Boglárlelle
1983. Budapest, Csók István Galéria
1988. Szekszárd
1988. Budapest, Mítoszok és démonok, újpesti Mini Galéria
1993. Budapest, Mítoszok és démonok, Budapest Galéria (katalógus)
2005. Budapest, Fény, de nem vakít, Deák Erika Galéria
2008. Budapest, Körmendi Galéria

 

Az ASU022-leporellóba ragasztott nyomtatott szöveg (dátum 1981, vagy után) alapján kiegészítések kiállításairól:
"Magyar múzeumokban, közgyűjteményekben közel 60 festménye,
ezekből rendezett kiállítást 1981-ben a Szekszárdi Múzeumban.
Európai magángyűjteményekben 150 festménye"
Művei hol, amiről tudok: Nemzeti Galéria, Kiscelli Kastély Múzeum, Szolnok, Damjanich Múzeum, Szekszárd, Béri Balogh Ádám múzeum, Pécs, Janus Pannonius Múzeum

 

válogatott csoportos kiállítások

Magyar Képzőművészeti Kiállítások (Műcsarnok)
Egri Akverellbiennálék
Balatoni Nyári Tárlatok (Balatoni Múzeum, Keszthely)
1947. via Margutta, Róma
1949. Magyar Ifjúsági Képzőművészeti Kiállítás, Fővárosi Képtár, Budapest
1964. Dolgozó emberek között, Ernst Múzeum, Budapest
1970. 5. Balatoni Náyri Tárlat, Keszthely // Csendélet gyümölccsel olaj, 60x90 cm. // Akt hegedűvel olaj, 60x80 cm
1971. Vadászati világkiállítás, Műcsarnok, Budapest
1973. Kortárs festők Budapestről, Csontváry Terem, Pécs
1974 IV: Debrecni Országos Nyári Tárlat // Mákvirág, olaj, 60x115 cm. // Nyárolaj 90x120 cm.
1975. Jubileumi Képzőműv. Kiállítás, Műcsarnok // Profán kantáta olaj 75x120 cm.
1977 Festészet '77 Műcsarnok // Juno, olaj 270x120 cm
1979. Nemzetközi Művészeti Vásár, Basel
1980 Miskolci Téli Tárlat // Kataklizma olaj, 32x58 cm., // Dante és Beatrice tempera 34x60 cm.
1982 Orsz. Képzőművészeti Kiállítás Műcsarnok // Madarak és halak tempera 34x60 cm.
1983. Hungarian Graphics, New Orleans
2002. Sugár család, 2B Galéria, Budapest
2007. Látomásos realizmus, Budapest Galéria
2008. Műgyűjtők Éjszakája: Sugár Gyula kiállítása, Körmendi Galéria, Falk Miksa utca
2013. Álom ébren - Reverie, kiállítás a Magyar Pszichoanalitikus Egyesület megalakulásának 100. évfordulójára, 2B Galéria, Budapest 
2018. 11.22. Budapest Galéria, Bp. Lajos utca: A Leverkühn-képlet SU094, SU121, SU127

 

Családi-, műtermi és egyéb fotók

 

vissza  fel