2017.10.29 25. SUGÁR // 1-sugar/iras/asu007.htm C.168
VD. 58 JEGYZETE SUGÁR GYULÁRÓL
1./ A C. NAPLÓBAN
ezt nem tartott soká összeállítani, a monitor kijelölte / copy:
deske.hu / menü / C. Napló minden együtt
dátum: 68.08.
fájl: c-fajlok/c00185-1.htm C.00185
Sugár Gyuszi fönt járt:
monotípia: kiállításra lehet csinálni, mert mutatós, szép, de túl
sok az esetlegesség benne, hogy stúdiumnak jó legyen egy témával hetekig,
hónapokig foglalkozni, míg minden nem kicentizett
papír + olaj nem jó, vászon vagy farost kell
fejlődésem megfelelő
fölkészülni (4-5 év alatt) a teljes átállásra. [még munkahelyem
volt] energiával, idővel sem fogom egy idő után bírni
szerepelni kell, más egy kép nagy falon - egyenlőre csoportosan.
főiskolára valóban a két főiskola közti színvonalkülönbség miatt
küldött
nem vagyok natúrázó alkat, ezek a leggyengébb dolgaim
kicsi ez a grafika méret a köv. francia formátumokat javasolja:
figura 46x38 55x46
táj 46x33 55x38
tengeri táj 46x27 55x33
dátum: 68.11. fájl: c-fajlok/c00190-1.htm C.00190-191
Sugár gondolkodásmódja, ennek technikai vetületeivel együtt - nem
adaptálható: a képernyő alakú hold, és a tárgy fejjel lefele rajzolása, de a
maga számára bizonyára kerek, használható.
dátum: 69.05. fájl: c-fajlok/c00205-1.htm
C.00205
Sugár szándékkal beszélget - mellékoncentrál munka (festés)
közben, így kívánja a túl gyors kifáradás görcsét elkerülni
dátum: 69.06. fájl: c-fajlok/c00208-1.htm C.00208
Sugár Gyuszi csibész filozófiája szerint, ha valamit nagyon akar az ember, az
nem sikerül, de valami biztosan kijön a dologból, esetleg sokkal jobb, mint az
eredeti ötlet. Talán így lesz grafikusi álláskeresésemmel is. Nem sikerül, de
megérlelte a következő gondolatsort:
a szükséges idő-kötetlenséget jelenlegi, viszonylag előnyös állásom megtartása
mellett elérhetem egy lakáscserével. Ha a műtermem és a lakásom egy helyen van
(de a kettő nem azonos), lehetőség van a szabadidő korlátlanabb kihasználására
(éjszaka is dolgozni).
dátum: 71.02.
fájl: c-fajlok/c00353-1.htm C.00353
Sugár képet néz nálam.
- egy képelem lényegét végiggondolni logikailag, és foglalkozni annak
variációival - papíron, 15-ször, vásznon is.
- Keresztutak:
a fekete (A/1970/30) a
legkisebb igényű és a legkomplettebb.
a barna jó (A/1971/02)
de a fehér több lehetőséget hordoz, viszont ellenmondásos. (hamarosan kidobtam.
2008.7.)
ha kiállítási vonalon (nem a heti zsűris eladásokon keresztül) akarok előre
haladni, a keresztút méret majdnem kicsi. nem nézik meg a kis képeket, hacsak
nem Barcsay.
az 5 táblából álló Zsófi képe (A/1971/06) a
legjobb az újakból. jobban eggyé van komponálva, mint a keresztutak. a
beledolgozott kép valóban kontrasztos, de segíti a többit.
dátum: 71.12.
fájl: c-fajlok/c00386-1.htm C.00386
Sugár - Dorottya kiállításomhoz "előzsűriz"
az anyag mehet, de fél évet kell még dolgozni rajta
ne kezdj újba, mert ide esetleg már nem találsz vissza
regény-gazdagságú témát regényben kell megoldani
képeknek lehet fantázianevet adni, mint az autóknak
képeimen sok az eldöntetlen eredmény: mellérendeltségek
dátum: 72.04.
fájl: c-fajlok/c00402-1.htm C.00402
Sugárnál, műtermében:
1. Dorottya kiáll. hely sokkal jobb, mint a Műcsarnok.
2. Alaptól rendszeresen előleget fölvenni, ne maradjak adósság nélkül, hogy
forogjon a nevem.
3. Ugyanezért Képcsarnokba egy évig kéthavonta egy nagyon jó, megvehetetlen
képet küldeni.
4. Nők Lapja-cikkeket írjam alá, a szerkesztői állást is fogadjam el, ami van,
azt kell csinálni.
5. Műtermet újságpapírral kell tapétázni:
meleg,
hangtompítás,
selymes szép fehér tört fény
átalakítható, felújítható hamar, olcsón
atmoszférája van!
6. A Művészetben hiába is jelenne meg rólam valami, ki olvassa; ellenben ha a
Nők Lapja -
dátum: 72.07. fájl: c0412-1.htm
C. 0412
Sugár:
csinálj heti 1 képet, mindegy, hogy nem mind főmű, - akkor formában tartod
magad. nem lehet úgy nekiállni a munkának, hogy én (mindig) erőmön felüli
feladatot akarok megoldani. Ezért nem lehet remekműre törekedni.
Csinálj egy kéthetes kúrát:
reggel 1 óra technikai előkészítés
1 óra vázlatolás
1,5 óra alatt a képet meg kell festeni, percre be kell fejezni.
E két hét alatt nem sokfélébe belekezdeni, azonos téma, hasonló méret. az egy
óra vázlatidő alatt nem biztos, hogy valami különlegesen jó téma eszedbe jut,
nem baj!
munka után a képet a falnak fordítani két hétre, utána friss szemmel könnyű lesz
kiválasztani a 3 jót belőle, s a többit kijavítani.
A napi munka után: tiszta lesz a lelkiismereted,
evvel a módszerrel a gondolkodásod, kézséged begyorsul,
föloldódik a görcs, hogy "nagyon jót kell csinálni."
ha ennek 30%-a megvalósul már komoly eredmény -
különben (idő beosztás nélkül) az ember mardosó lelkiismerettel hurcolja napját.
A másfél óra festésre, ha koncentrálsz - elég. utána már csak úgyis túlfested,
fáradtan.
a sok fegyelmezetlenség azt szüli, hogy az ember tele van megkezdett képekkel,
amin remek ötletek vannak - én nem tudja befejezni.
persze. van, aki évi 3 képet fest. de az a 3 olyan legyen -
bizonyos fokú termelékenységre feltétlen szükség van. az én évi 35 képem: kevés.
(72.10. megcsináltam egy 12 napos kúrát, 12 kép. utána (mert, hogy
erre kellett fölkészülnöm) egy nap alatt megfestettem Miskolcon a 17 m2 pannómat
a Képtár számára. A módszer bevált.)
dátum: 73. 1. C0431
Sugár festésmódszeréből ami számomra hasznos:
1/ Meghatározott, körvonalazott feladat és lehetőleg munkaidő.
2/ A -nem rossz- képeket nem átfesteni lehetőleg fél évig legalább, hogy később
tisztább szemmel találjam meg az utat (a júliusi másfél órás képek eredeti
felületéből szinte semmi nem maradt).
dátum: 73.02.
fájl: c-fajlok/c00436-1.htm C.00436-437
[Sugár] azt mondta, nem tetszik a képed, fordítsd a fal felé, esetleg egy év
múlva beérik. nem hittem.
most elővettem kiállítás beadásra a 1971/33-at.
- azóta vannak hasonlók
- van egy párja, ami jó mellé
- eszembe jutott egy megfelelő keretszín
beadhatóvá vált
dátum: 75.11.
fájl: c-fajlok/c00516a-1.htm C.00516A
Sugár a csendéleteimről:
- nincs bennük a levegő megfestve
grafikus hatású kicsit
túl élesek
- olyan tárgyakat kell megfesteni, amit szeretsz, jól ismersz, számodra már
tulajdonságai vannak: ostoba, simulékony
- olyan tárgyakat kell egymás mellé festeni, aminek közük van egymáshoz, a
festőolajnak és almának alig
- vigyázni kell a tárgyválasztással, ezeket a tárgyakat szinte már csak mi is
posztimpresszionista szemmel tudjuk nézni!! (megfesteni)
- ha nem összevaló tárgyakat akarsz festeni, akkor legalább annyi legyen a közük
egymáshoz, hogy éles ellentétei legyenek egymásnak - olaj és mondjuk vatta.
- érdemes lenne új, nem elkoptatott tárgyakat festeni, anyagtanulmánynak az is
jó: vatta, műanyagdarab, hungarocell darab
- amíg itthoni tanulmány - magánügy, ha kiállítom, vagy el akarom adni (volt egy
ilyen javaslat- Képcsarnok), az már társadalmi ügy, következményekkel.
Fölösleges zavart okozhatna.
nagyon jókat mondott. milyen jó, ha valami megvan, anyagban, megfoghatóan, ahhoz
már mennyire mindenki hozzá tudja tenni a magáét.
dátum: 76.04. fájl: c0534-1.htm C. 0534
SUGÁR
GYUSZINAK
Kedves Uram!
E percben kiállításához gratulálni még nem
tudok, mert nem tudom, milyen.
De ebből az alkalomból, valamint abból,
hogy éppen kb. 16 éve tanultam Öntől
petróleumba süllyesztett drótháló által
ecsetet mosni
fogadja bizalommal kisjelentőségű
találmányomat
mely nem forradalmasítja ugyan, de könnyíti
az ecsetmosás fáradtságos munkáját.
Használata: a recékbe szappant lehet beledörzsölni
és akkor vízzel, vagy egyszerűen
petróleumos pitlibe lógatva -- --
a recéket és az ecsetet össze kell dörzsöl-
ni. na.
balkézzel a nyelét fogva.
üdvözlettel 76.4.10. Váli Dezső
dátum: 77.01. fájl: c-fajlok/c00590-1.htm C.00590
Sugár azt mondja a Derkovits pályázat
beadásáról
(sikerült 77/11)
: harcoljak saját fegyverrel: csak nagy képet küldjek. azt kevesen bírják, ott
rögtön kiderül, ha valaki üres. és nekem ez az igazi méretem.
(eszembe jut az ilyen szempontból szerencsétlen 76-os év, mennyire nem ízlettek
jól megcsinált kis méretű képeim. igen, feltétlen vissza kell térnem a nagyhoz,
egyszerűen közérzetem miatt. és szeretnék megint sokáig dolgozni egy dologgal,
mint valaha, pl. a Keresztútnál.
dátum: 77.05. fájl: c-fajlok/c00616-1.htm C.00616
Sugár: hogy nekem a nagy képméret áll jól, éppúgy tudomásul kell venni, és alkalmazkodni kell hozzá, mintha gyermekparalízisem lenne.
-----
(beszéltem neki számomra elfogadhatatlan, új meg új izmusokról)
''- nézd, a világ mozog. kár keresztbefeküdni az úton.
mindössze annyit lehet mondani: evvel nem foglalkozom, nincs rá időm.
egyes festők úgy hiszik, a Szentlélek megsúgta nekik, hol a művészet határa.''
77.5.
új alpesi hálózsákomban szabad levegőn S. Gyuszi verandáján aludtam.
amire évek óta alig volt példa: frissen és fáradtság nélkül ébredtem.
dátum: 79.10.20. fájl: c-fajlok/c00852-1.htm C.00852
Sugár mondja: nyilván az embernek két szoba kell, egy ahol dolgozik, ott ne
zavarja semmi látvány
és egy, ahol nem, ott viszont föltölt a látvány, és munkához kedvet csinál...
milyen egyszerű-
egy szobám van, dönteni kell.
nyilvánvaló, hogy főszempont a munka kiszolgálása, és ezt elsősorban a nem-munka
periódusában kell segíteni, öntözgetni
a munka szempontjából a nem-munka fázis a fontosabb
lehet, hogy mától datálódik puritán környezetem eltűnése?!
dátum: 80.07. fájl: c-fajlok/c00925-1.htm C.00925
Sugár mondja
engem (és az egész mai absztrakt bandát)
az önismétlés, kifulladás veszélye fenyeget
legjobb ellenszer:
a véletlen- alkotói folyamatba iktatása.
(nálam ez a kollázs útján)
dátum: 81.12.
fájl: c-fajlok-2/c01056-1.htm C.01056
(Sugár rákérdezett:)
- nincs festői programom, valóban zavar
- nagy méretre ma egyértelműen kedvezőtlenek a körülmények. az országban egy-két
helyen helyezhető el megfelelően. nem működik.
(82.1.: most a A/81/10-et festem, 170 cm. elképzelhetetlen nekem kisebben, és a
csinálás érzülete fölcserélhetetlen. a komolysága.)
- (én:) a környező világtól függetlenül mindig az elyziumi felé közeledtem
(kivéve talán a Keresztút környékét) aggaszt olykor. nem tükrözik környékemet.
- (Sugár:) pár éve esztétikum helyett információtartalom szerint ítél (zsűriz)
képeket.
- újabb képeim túlfestettek, túlkomponáltak (unalmasak)
- ellentmondás (szerinte), ha a világ körülöttünk 10 % igazságot hord, s a képem
60-at, akkor az nem jön össze (?? 82.1)
dátum: 83.6.7. fájl: c1300-1.htm C. 1300 -
1305
magnós beszélgetés Sugár Gyulával
...Sugár
engem aggaszt, őszintén szólva, de nem az adminisztratív döntések, nem hogy itt
művészetpolitikai, politikai intézkedések, ezek nem érdekesek, mert ???? (- nem
hallani) az életben történt hirtelen mozgások lereagálása a képzőművészetben
hirtelen aktuálissá vált... én ettől gőzöltem be, mert az volt az érzésem, hogy
egy ilyen széles változás, a művészet szemléletének a változása történt...???
a teljes szöveg
1994.02. Sugár Gyula katalógus C.04189
eredeti példány a Széchényi Könyvtár Kézirattárban lévő C. Naplóban
10. irattartó doboz / 1993.8-1994.8.
2./ VÁLINEWS SZÖVEGEIBEN
1991.8.12. J-6
C.2172
Fölhívtam Sugár Gyuszit, kölcsönadná-e [egy szerszámát keretezéshez]. De két
hete fölakasztotta magát.
Évek óta depressziós volt, kórházakkal. Most a ferences porcinkulai búcsúnapon
teljes búcsút mondtam
érte. Megúszta a nyavalyás az egész tisztítótüzet, ha igaz. A kereteket gép
nélkül csinálom
[felesége mesélte a telefonba, a kihívott mentőorvosnő megjegyezte,
ott az állványon, azon a képen milyen fekete égett fák. Terhelte sérült leány gyermeke, akit vidékre adtak nevelni, terhelte nagyothallása, amit úgy élt meg, hogy a társadalom a süket alak-kal jelzi a süketekhez hozzáállását, ezért hordott napszemüveget, hogy az mentse ki, ha valaki köszöntését elmulasztotta; terhelte, hogy a kapitalizmus első jeleként a Képcsarnok Vállalat neki is jelezte, hogy ezután nem a bevett-, csak az eladott képek után fog fizetni. Fölháborodott, hogy "évtizedekig én tartottam el őket" - és akkor kezdett - gondolom, fogcsikorgatva - újra (komor) tájképeket festeni. Így került depresszióval kezelés alá, további részleteket nem tudok ** 2021.05.03.]
1995.3.13., hétfő. Kecskemét. J-29
C.4462
Egyik valahai mesterem, boldogult Sugár Gyuszi szerint ez az
egész festészet mégiscsak egy kissé pogány huncutság... Hát?! Legalábbis, ahogy
fölperzseli a körülöttem-életet...?! Vagy erről csak én tehetek? A harmadik
heti, kedd esti zsolozsmából tudom, hogy Isten örül a (jó) képeknek...
2001. aug.13.
Művészettörténet államvizsgán tavaly belőlem felelt, meséli F. Eger, Tanárképző
Főiskola. „...Korszakok a tanulóévektől kezdve, mestere Sugár Gyula,
padlószemetes képek, a zsidó temetőket Szigligeten kezdte rajzolni, nagyon unta,
munkamódszere, a műterem téma megtalálása...” Ez tetszik.
2002. ápr. 21. Vasárnap.
Lehet, hogy kényelemből most nagyon behatároltam magam, és ez elég nagy baj.
Kereteim elfogytak, deszkám ugyan van, de ronda fárasztó munka. Megegyeztem egy
gyűjtő barátommal, képért 80 keretet csináltat nekem. Boldogult mesterem, Sugár
Gyuszi mondogatta, ha váltani akarsz, mindig technikát! A fő veszély
befulladásra nem a témaazonosság, ahogy mindenki gondolja, hanem ez a
változatlan, 60x60-as méret. Mentségem, hogy az elmúlt nyolc évben szinte minden
változtatási kísérletem kudarcba fulladt.
Ha rossz döntés volt: tehetségem korlátai.
2002. július 24.
Kínlódom a rajzolással, sok a selejt. Sugár Gyuszi, rég halott mesterem tanácsa:
tedd félre a munkádat fél évre. Közben megjavul.
És: "valamikor kilométereket gyalogoltam motívumért. Ma kiülök az alkotóház
elé..." Megéltem.
1972.12.
Hogyan keletkezett ez a kollázs-szériám:
– 12 éve kollázzsal kezdtem ezt a szakmát, azóta otthonos
– 10 éve Sugár nagyon szépeket csinált
– 2 éve Galántai azt mondta, gondolkodása görcsössé válik, ha időnként
grafikával nem lazítja a festést [...]
– próbáltam csendéletet rajzolni, de nem ízlett
– ősszel a lakáscsere miatt nem tudtam dolgozni. Festés előtt gyors döntésben
rutinírozni akartam magam.
– végül: keresek új színegyensúlyokat, s most képeim a kollázsok nyomán valóban
ki is színesedtek.
2004.
december 14. kedd 05:47
Kis kollázsok, akvarellek, szitanyomatok, néhány rajz. Néha fölvillan, a többi
számomra ujjgyakorlat, keresgélés, amit én a főiskolásoknak kötelezővé tennék,
kilószámra. Bár ők csinálják, maguktól is.
Sugár Gyuszi mesterem annó erre azt mondta, ezeket (se) semmisítsd meg, tedd föl
a padlásra egy nagy ládába, még taposd is meg, de őrizd.
KECSKEMÉT,
2005. március 12. szombat 13:38
Sugár Gyuszi - valahai mesterem - mondogatta, tíz évig festette a holdat, míg
megtalálta a formáját...
2005. ápr. 15. péntek 08:43
Tegnap Sugár Gyuszi kiállításának megnyitóján,
inkább az emlékezés jegyében.
Nem tudom elfogulatlanul nézni.
Részleteiben nagyon festői.
Sokat tanultam tőle, nemcsak szakmait,
de csendes, somolygós,
akkor még optimista gondolkodását is.
Mindig bíztatott.
Ambíciótlanságán csodálkoztam,
ritka ebben a műfajban, ami a mi munkánk.
Megnézhető:
Deák Galéria, Jókai tér 1, (az Oktogonnál)
az udvarról kell bemenni.
2006 febr. 25., szombat 02:45
Egyetlen reményes tett, ablakom alsó harmadát fatáblákkal takartam. A terem
verem, a fény fölülről, kísértetiesen túlvilági, gyönyörű. Sugár tanította
harminc éve, egyszer már csináltam. Nosztalgia. Most megint ettől remélem a
megváltást. Egy 1995-ös TV-interjúban megörökítve, ami ezért is emlékezetes,
hogy kisfiam többször átmegy a színen.
2006 november 21., kedd
Capa: A varsói gettó romjai. 1948. Hátborzongató. Apám is a háború romjai alatt.
Munkácsy Márton: Lányok táncolnak 1923. - mármint a gyerekek, a verklizenére.
Ezt a bérkaszárnya proliudvar-atmoszférát az én generációm még nagyon ismeri. 75
körül fotóztunk mi is ilyet kettesben Sugár Jancsival, itt a Vizivárosban. Akkor
is kicsődült mindenki a gangra. János csoportképet csinált róluk. Én szemérmesen
csak a pinceablakot, avarral.
2007. július 25. szerda Siófok-Töreki
- A/07/45: gyönyörű!!! Szüts
- Tudom. Mennyi szart kell összefestenem, hogy egy összejöjjön. És tök
megfontolandó, mire lassan belejönnék egy hónap után, akkor abbahagyom. A másik
oldal, mit csinálnék évi kétszáz közepes képpel? Dési-Huber Képzőművész Kör,
1960 ősz. Sugár Gyuszi korrigált; rám mosolygott: nehogy azt hidd, ha heti kettő
helyett négyszer jössz ide rajzolni, hamarabb megtanulod.
d.
2008. augusztus 26., kedd
régi naplómból: 77.2. C.00594
...natura után rajzolni unok, nincs türelmem hozzá, nem-igen érdekel (Sugár
szerint a józan szervezetem védekezése a neki alkalmatlan feladat ellen).
Viszont ezt a tényt helytelenítem, szégyellem, és aggódok, hogy esetleg mostani
mulasztásommal bajt csinálok majd magamnak.
Viszont nemcsak a natura lerajzolása, de maga a látvány se érdekel. nem szoktam
megfigyelni a világ látvány-felét, a másik fele érdekel, a látvány mögötti
(mondjuk: morális, filozofikus, metafizikus).
2009. augusztus 22. szombat, Buda
Boldogult Sugár Guszi mesterem és barátom tanította, fordítsd a képet fél évre a
falnak, megjavul. Közben és utána is keservesen sikertelennek éltem meg az idei
nyári munkahónapot, avval, hogy ilyennek is kell lennie. Mennyi elkerülhetetlen
önáltatás és hullámvasút. Sajátos rekord az 1990-es Kecskemét volt, 22 darab
méteres képpel, amiből hetet hagytam meg, de négy múzeumban. -, ahogy a
mostanában idézett Vadas Ernő, ha az ember egy jó képet csinál egy évben, az már
egy jó év. 87 szeptember óta 1066-szor festettem meg ugyanazt, hogy közte legyen
egy.
2010. március 3., szerda, Kecskemét
Akitől Paul Kleen kívül (és igen, Szüts) szakmát tán legtöbbet tanultam,
boldogult mesterem, Sugár Gyuszi volt. Egyik kedves tantörténete szerint '60
táján a Váci utca környékét festette, tábori állványon. S meglátott egy
izgalmasnak ígérkező motívumot, képekkel tarkálló hirdetőoszlop. Megfestette, s
köré, ami kell. Viszi a alkotóközösség Erzsike nénijének leadni, s az rákérdez,
minek erre ez az oszlop... És hogy tényleg.
Ezt a mai képet egy igen-igen magányos szék köré szerveztem. Eredetileg.
A/2010/04
2010. ápilis 9., péntek
02:25h (Nem csak) Sugár Gyuszi mesterem bölcs tanácsa, fordítsd a falnak a
képet, és hagyd ott; megfesti magát. Találtam még négy befejezettnek tekintett
(ezt mindig óvatosan mondom) munkát az új-, Kecskemétről hazahozottak között.
Többnapos előkészítésem után tegnap a Belvedere-kiállításom új anyagának közös
kiválasztása a műtermemben, 25 kép, ami el is adható. Beárazás.
És a falnak fordított képek közül kettő be is került az anyagba.
2011. május 16., hétfő
A képtár kapuja - A/72/14. Néhány hét múlva értesítettek, kiszáll a lektorátusi
zsűri. Pofátlanul nem utaztam le. Le is vétették a munkát. Aztán így évekig
itthon az előszobában, élére állítva a tíz tábla. Majd tanácsolták, és levél
Miskolc megye párttitkárának, Grósz elvtársnak, hogy valahova oda szeretném
ajándékozni. A miskolci 3. sz. általános iskolába került, talán még ma is ott
van. A 81-es műcsarnoki kiállításomon szerepelt.
Sugár Gyuszi barátom és mesterem tanácsára előtte egy hét felkészítő-tréning.
Minden reggel fél óra eszközkarbantartás, ezt feltétlen üdvösnek ítélte. A végén
már kínomban a tubuskupakok belsejét tisztogattam. Utána másfél óra alatt
befejezni egy olajképet. Megtettem, az utolsó a pannó meglehetősen pontos terve
volt.
2011. december 5., hétfő
17:11 Igen, Sugár Gyuszi, boldogult mesterem mesélte harminc éve, már én is
meséltem. A Belvárosban festett utcaképet, főtéma középen egy hirdetőoszlop.
Mindent ahhoz igazított. Viszi a képet beadni, az átvevőnő rákérdez, az az
oszlop minek ott rajta. És igaza volt.
Én is mindent ehhez az okkerhez--
2012. február 17., péntek
13:03 Csak annak, aki netán babagügyögésre vágyik, kisgyerekeink első és további
csipogására. Ezt csináltam délelőtt, rendbe-, és föltettem ezeket a '83-al
kezdődő felvételeimet.
A dolog eredete, hogy egy svájci-magyar ismerősömmel 83-ban cseréltem képre?
grafikára? egy walkmant, akkoriban ez még kint is újdonság volt. Aztán
Szüts-csel, Sugár Gyuszi mesteremmel, Nagy Boldival sokat beszélgettem e magnó
mellett. Le is vannak gépelve, itt vannak a NAPLÓIM.../ C.NAPLÓ fejezetben.
Míg Mikica síoktatása, a Svábhegyen mély hóban sétáltam a sétányon föl s alá,
miközben Bartók Brácsaversenye szólt. Boldog voltam.
2012. február 26., vasárnap
02:35 A Vojnich-megnyitó előtt, hatkor a Kiscelli Múzeumban Sugár Jánoska
kiállítása, de hát nem akartam, és nem lehet egy napon említeni őket. János
édesapja mesterem, szívbéli barátom volt, olajképes.
Fia most: kétméteres papundekli sziklatömb a templomtér közepén, talán egy
fejhez hasonlít; alatta a földön egy utcakereszteződés légifotója. A
megnyitóbeszédet se vártam meg, mondták, angolul lesz. Aki a fotómat megnézi,
látta a kiállítást.
2012. április 13., péntek
Jövök uszoda, lift előtere tele szekrényoldalakkal. Ezt kidobják? Igen. Köztük
egy hatalmas, 160 x110 centis tábla, hátamra kaptam.
1. A rajza szép.
2. Annó mesterem, boldogult Sugár Gyuszi tanította: az olajfesték alapozás
nélkül is köt.
3. Farkas István annál a zavaros, de jó balatoni képénél kihagyással
belekomponálta a falemez színét, fakturáját.
4. György Peti tanácsa először tök hülyeségnek hatott; fess a Műcsarnokba nagy
képeket. (2013. ősz.) Nem szoktam én valahova valamit csinálni. Kivéve a
hála-zsidótemető képemet Gyurinak.
2013. augusztus 5., hétfő
Annó megkérdeztem Sugár Gyuszi szeretett festő-mentoromat, miért vett 1500-as
Ladát (és nem 1200-asat). Az akkor nagy luxusnak számított, és az én ezirányú
ösztönös ellenszenvem, stb. Azt válaszolta, tudod, az ember vesz valamit, aztán
megkeresi a funkcióját. Most napok óta nyakig munkában, egy ötletre, mindent
félretéve - mindennél fontosabb a játék, sok nő ezt nem érti bennünk -,
belekezdtem egy radír pecsétté alakításába. Semmi szükség rá. Negyedszerre
sikerült, jócskán amatőr-minőség. És örültem neki. Aztán ma evvel szignáltam a
70 centis járdafotóimat. Lehet, nem túl szabájos.
2014. május 7., szerda
09:18 Most, hogy hamarosan minden megváltozik, fölértékelődött ez a két régi
fotó. Az elsőből kiderül, hogy azonnal eltakartam az ablakokat. Nem azért, hogy
a szemközti épületből ne lássanak be. Pár év után jutott eszembe az összeset
lesmirglizni, avval, nyolc év után, meg is szerettem a szobámat. Sugár Gyuszi
mesterem tanácsára a falak három réteg újsággal végigtapétázva. Hogy volt
minderre energiám.
2014. november 25., kedd
F/2014/264, F/2014/263
16:12 A leginkább-mesterem, Sugár Gyuszi tanított rá, úgy vettem észre.
Mindig szerettem a csak fölülről fényt, valami gyönyörű.
Most a forgatáshoz újra meg kellett csinálni.
Így hagyom?
Hogy minisztériumtalan lettem, lehet, hogy elég lesz a fény, így is.
2015. június 28., vasárnap
Hogy Miki szóba hozta, eszembe jutott, azonnal el is autóztam érte és azonnal
vissza is kaptam tőle azt a hatméteres fekete vásznat, amit fölöslegként fél éve
nekiadtam. És elsötétítő-függöny a műteremablak alsó harmadán, ahogy negyven éve
olykor-olykor, boldog napokon. Csak hát tartósan sosem, hogy túl sötét. De most,
minisztériumtalanul talán; remélem, nem látni, borús az ég, a föld.
Léte, ha van, valami földöntúli, mítikus otthonosság a műteremben, egyébként
érthetetlenül.
Ennek az alsóablak eltakarásnak hosszú története van vissza egészen Gaspar David
Friedrichig, nálam pedig Sugár Gyuszi mesterem és barátomig, akinél ezt a
Városház utcai műtermében (ahol korábban Gerlóczy a vásáron megszerzett
Csontvárykat őrizte) megláttam-megmutatta.
2015. szeptember 8., kedd
10:58 Lehet, hogy a tegnapi képemre is boldogult Sugár Gyuszi korrektúrája
érvényes. Fordítsd be fél évre a fal felé, és megfesti magát.
2017. április 24., hétfő
09:58
Tán leírtam már, nagyon fontos elv. 1960. ősz, Sugár tanár úr: Dezsőke, ne
higgye, ha ide heti négyszer jön heti kettő helyett, hogy hamarább megtanul
rajzolni.
2017. május 2., kedd
11:34
Most érkezett, micsoda öröm, gazdag élet.
Drága mesteremnek, barátomnak
egyetlen jelentősebb periódusa volt szerintem,
a korai, helyszínen festett belvárosi képek.
Hatvanas évek eleje.
Fura módon Sugár Gyuszi ambíciótlan lévén,
munkáit nem tartotta számon,
alkotóközössége értékesítette, nem tudni kiknek,
s azóta én se, több mint ötven éve
egyet se láttam ezek közül a szeretettek közül.
Nem tudni, hol vannak, emlékkiállításán se szerepeltek.
Most egy új ismerősöm albérletében
fölbukkant egy,
nem is tudom, hogy kezeljem ezt a helyzetet hirtelenjében.
Egy jó fotót csinálok róla, mindenképpen.
Netán megszerezni? Ízes, jó kép.
2017. május 21., vasárnap
20:17
Vasárnapi vendégségbe [egy zuglói albérletbe] drága mesterem, Sugár Gyuszi
(1924-1991) munkáját nézni: Petőfi Sándor utca. Honvéd utcai rajzkör, 1960 ősz,
kockológiával kezdtük; elsőként ő korrigált nekem. Egymásra hangolódtunk, hamar.
Ő küldött az Iparművészeti Főiskolára, építészetet és belsőépítészetet tanulni,
a Képző főiskolai festőszak helyett. A C. Naplóban sok jó tanácsát őrzöm. Lásd a
fekete főoldalon: KERES -- Sugár
Ötven éve várom, hogy lássak legalább egyet e szétkallódott, számomra legvonzóbb
sorozatából-, belvárosi utcaképek. Az is a hatvanas évek eleje.
Most baráti figyelmesség, sikerült.
Pillanatra a forró mohóság; föllobbanó szerelem, megszerezni,
ha ez egyetlenként műteremben, életemben... nagyon kedves emlék. Lenne.
Hát csak egy fotó.
2017. május 31., szerda
Kedves G., mégiscsak tisztességesen, nagyméretben archiválom Sugár Gyuszi képét,
betettem a KÉPTÁR-ba. Gondolkodom rajta, nem lehetne-e megszerezni, pénzért vagy
csereképekkel, és az MNG-nek ajándékoznám… Esetleg majd ha puhatolózna ez
ügyben...
d.
Vagy tán a Kiscelli Múzeumnak kéne, ők hivatalból Budapestet gyűjtik. Tán többet
lenne falon.
2017. június 27., kedd
09:49
Sugár Gyuszi - élete hosszáiglan mesterem - konzervdobozba szúnyoghálót
mélyített, benne petróleum, munkaközi ecsetmosásra. A fémháló koptat, nálam ez
surolódeszka. Jobbfelén vércsatorna, hogy a trutyi visszafolyjon.
Bevált, annó tanítványaimnak is csináltam néhányat. Mára műemlék. Tízévenként
lepucolom, ma rászántam magam, kánikulai munkakezdés... késleltetés.
De ebben benne Gyuszi valahai tanácsa is, festés előtt bemelegítésként
foglalkozz fél órát szerszámaiddal.
2017. augusztus 9., szerda
Különös, emlékezetes délután.
Negyven éve nem találkoztunk,
fölhívtam Sugár Jánoskát (60)
megmutatni a papa megkerült-megszerzett
egyik korszakának egyik főművét.
János is művész, de egészen másmilyen;
a műv. egyetemen intermédiát tanít, évtizedek óta.
2017. augusztus 14., hétfő,
14:30 Megadtam becsülettel az árát, és az enyém (egy darabig) ez a gyönyörűség,
mesterem, Sugár Gyuszi munkája: Petőfi Sándor utca, olaj, vászon, 50x70 cm,
1968. Majd aztán keresünk neki egy jó helyet.[múzeumot]
22:23
Már a Balatonnál. Itt ért utol az infó, már előkerültek némi továbbiak ez eltűnt
Sugár-periódusból.
1. Operett színház
2. adatai: NEWS 2017.08.21.
3. Belváros
4. Nagyházi Galéria és Aukciósház // Gerbaud olaj, vászon, 50x70 cm.
A második, itt fönt, röhejes 120 ezerért, ez egy sarokra a műtermétől; meg kéne
venni:
Át is küldte.
Így is szép volt.
Izgatott vagyok.
2017. augusztus 21., hétfő, Buda
14:29
A Zélet bonyolult. Hamarosan lesz még egy Sugár Gyula-képem. Valahogy hozzám
igyekszik.
2017. augusztus 22., kedd
10:40
Ki nem mozdulok
egész nap az asztalom mellől.
Valakinek eszébe jutottam
hozzám fogják vágni
ezt az aranyos Sugár-képet.
Mit kezdek vele.
Nagyszerű.
Pintér Galéria aukció 2011.10. // Egyetem tér, ola (tempera?), vászon, 60x80 cm.
12:02
Dragomán Gyurka meg e percben küldte az elsőt, a többit meg fél órával utána.
További Sugár-művek, valahonnét kikurkászta. Életműmentés. Sokkal jobb festő,
mint emlékeztem. Még ezek a rossz reprók is.
18:26
A rosseb egye meg, annyi eszem nem volt, hogy mikor az első Sugár-képeket
fölfedezték barátaim, s megkaptam, a lehetséges adatait leírtam volna. Marha.
Most két órát bogarásztam, össz levelet átnéztem; de pld. a Gerbaud gyönyörű
képnek még a pontos címét se tudom. A nagy rendszerező. Vakfolt. Most, amit
tudok és lehet, egy helyre betettem, hogy legalább satöbbi. Talán valamelyik
küldő még valamit tud, és megkönyörül rajtam. Jó lenne ezt tovább bővíteni.
Értékmentés.
sugar-katalogus.htm
2017. augusztus 24., csütörtök
12:14
A tegnap éjjel idekerült EGYETEM TÉR képet bérmafiam megnézte, tetszett neki, és
- némi halvány tukma - elfogadta. Elmeséltem neki a barátságunkat, mielőtt
megmutattam. Vittük kocsival. A fiú mély-, önfigyelő és tiszta gondolkodású.
Szakértő a horgászatban, gimnazista és gyerekvasutas tiszt. Sugár Gyuszi meg
fogja változtatni az életét. Még nem tudja.
Minden ajándékozás agresszió.
21:20
Tisztelt Művész úr, láttam a honlapján
a megindult Sugár életmű mentést.
Ha megengedi, én is hozzátennék egyet.
Ez a kép a Belvedere Szalon egyik aukcióján
szerepelt 2012-ben.
VÁROSRÉSZLET, gouache, papír, 33 x 46 cm.
J.j.l.: Sugár, hátoldalán Képzőművészeti Alap etikettek.
tisztelettel: L.
tehát megint bővült a lajstrom
2017. szeptember 3., vasárnap, Kékkút - Bp.
22:21
Megható szöveg. Halála előtt néhány évvel
írta
kiállítása elé.
16:59
Szia Deske, szerintem is gyonyoru.[SU024
kollázs]
raadasul emlekszem is,
amikor csinalta, ugyanis nekem mutatta
be a munkamodszeret
(6 eves voltam), aztan megoriztem,
mert nagyon tetszett.
ilyen vazlatokat hasznalt a festeshez.
gondolom, azokon a helyszineken,
ahova nem akart festoallvannyal kiallni.
egyebkent az derul ki a kollazsbol,
hogy a varoskepeknel is
sikkent komponalta a kepfeluletet:
a temabol egyebkent adodo terbeliseg nem izgatta.
[Sugár János]
Autográf kézirat, evvel ismét bővült az ezúttal elnevezett SUGÁR-KATALÓGUS